نقش آموزش در ارتقا بهره وری

یک گزارش کوتاه برای شما از عملکرد این مجموعه نشان می دهد که رویکرد جدید مدیریت اطاق اصناف ایران  خواهان عملکرد تاثیر گذار است، تغییر و تحول در کل زمینه ها بسیار مثبت بوده...

 

موضوع بحث: نقش آموزش در ارتقاء بهره وري واحدهاي صنفي ايران و اهميت آموزش اصناف

جناب آقای افتخاری آیا تا بحال برنامه آموزشی مدون از سوی شورای اصناف کشوری تنظیم گردیده است؟

آقای افتخاری فرد: بله یک گزارش کوتاه برای شما از عملکرد این مجموعه نشان می دهد که رویکرد جدید مدیریت اطاق اصناف ایران  خواهان عملکرد تاثیر گذار است، تغییر و تحول در کل زمینه ها بسیار مثبت بوده و خود جناب آقای علی فاضل نظارت و پیگیری مستمر ی در امر پیاده سازی و استقرار نظام آموزشی و ارتقای سطح علمی و عملی  اعضای اصناف کشور دارد.

پیرو این نگرش مدیریتی، در سال گذشته با ایجاد جلسات متعدد در اتاق اصناف ایران با حضور تنی چند از اعضای علاقه مند و متخصص اتاق اصناف و با حضور اساتید معتبر حوزه دانشگاه و صنعت، وضعیت آموزش مورد بررسی قرار گرفت و برنامه های مشخص و مطمئنی مدون گردید. که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

   تدوين نظامنامه آموزشي صنفي.

1.     با تشکیل يك سيستم نظارتي دراطاق اصناف کشوری وتوسط کمسیون آموزش به تمامي مراحل چرخه آموزش نظارت كرده تا مانع تغيير رويه و یا اعمال سلیقه افراد مختلف نگردد.

2.     تدوين سرفصل هاي مناسب هر شغل در بخش تخصصي با كمك افراد خبره در آن صنف .

3.     تأييد و نظارت بر صدور مدارك و ایجاد راهکارهای کم هزینه جهت کنترل همه جانبه در ارائه مدارک.

4.     آموزش برای تمامی افرادی که نیاز به شغل دارند اما فاقد سرمایه ومهارت هستند به شکلی که منجر به ايجاد يك شناسنامه شغلي براي هر فرد جوياي كار و ايجاد پايگاهي براي دسترسي كارفرمايان به افرادي با شايستگي هاي لازم  نسبت به هر شغل، به عنوان مثال اين پايگاه مي تواند فروشندگان دوره دیده را به صاحبان مشاغل و بنگاههای اقتصادی کوچک معرفی نماید.

5.      يك رزومه خوب براي افرادي كه در دوره هاي بازآموزي شركت كرده اند.

6.     بها دادن به افراد نخبه صنفي و استفاده از مهارت هایشان برای تازه واردین

7.     استفاده هم زمان از تجربه و علم .

اطاق اصناف ایران در نظر دارد مدارك و يا تأييديه هاي دوره اي كوتاه مدت را با يك كد خاص رهگيري كرده و بر آن نظارت ويژه داشته باشد.

آیا ممکن است با این طرح خوب مخالفت شود؟

همانگونه که مستحضريد در قانون اين امر لحاظ شده و قانون نويس آن را به درستي ديده است و به علت مخالفت تا به حال اعمال نشده است ممکن است چند دسته از افراد با آن مخالفت کنند.

1.     مدیریت سنتی و عدم توجه به تغییرات فزاینده در سیستم ها و روش های مدیریتی که باعث ایجاد  بهره وری می گردد و می باید هر چه سریعتر، تغییر نگرشی در این عزیزان ایجاد کرد.

2.     تعدادي از اعضاء داخل هر صنف چنين رويكردي داشته باشند و گذران دوره ها را صرف هزینه! و وقت كشي بدانند. و اعتقاد آنها صرفابر پایه استاد وشاگردی باشد.

3.     افراد سود جویی که مي خواهند فرد صنفي در بي خبري باشد تا هر نوع كالايي را بخواهند وارد بازار كنند.

4.     بخش نظارتي هر صنف به دليل نداشتن ابزار و تخصص های لازم جهت اجرا و كنترل مراحل آن.

 

سوال: شما با روش استاد وشاگردی مخالفید؟

هرگز مخالف نیستم البته روش استاد شاگردی امروزه با شیوه های علمی درآمیخته و باعث اثر بخشی زیادی در امر آموزش می گردد. همانگونه که مستحضرید در نظام آموزش صنفی که در کمسیون آموزش اصناف ایران تدوین گردیده افراد صاحب تجربه در تدوین شایستگی های شغلی بسیار موثر بوده و هستند ما در کمسیون آموزش خود به دستور آقای فاضلی از  افراد صنفی با سابقه بهره مندیم که قبلا نیز سابقه آموزشی در اتحادیه خود داشته اند.

سوال: مزاياي آموزش اين دوره ها از نظر شما چیست؟

اولین اثر ,تأثير بر اشتغال بنا بر دلایل زیر می باشد:

-آموزش يك حرفه يعني مسلح شدن به تمامي ابزارهاي لازم و ايجاد خود اشتغالي. دانستن قبل از وارد گود شدن يعني به خاك رساندن پشت مشكلات شغلي،ايجاد ثبات شغلي وبالا بردن استانداردهاي لازم

-اثر بر تولید با ورود کارگران ماهر برای اشتغال در واحدهای تولیدی

-روزانه خسارات نانوشته زیادی به صاحبان کارگاههای کوچک وبزرگ به جهت ناواردی کارگران تازه وارد تحمیل میشود

سوال: شما چه اشکالاتی در قانون نظام صنفی می بینید؟

آقای افتخاری فرد: قانون نويس با بازنگري هاي مكرر قوانين اشكالات را به حداقل رسانده و تنها ندانستن و آموزش نديدن اعضاء صنفي باعث ايجاد مسئله براي جامعه مي شود ولازم است به تاکید آموزش اجباری. هيئت مديره ها و دست اندركاران آن و اعضاء صنفي است.

آگاهي سرآغاز فرزانگي است هر انسان آگاهي درخشنده و با تكنيك رفتار خواهد كرد.

سوال: آموزشها در چه سطوحی در نظر گرفته شده است؟

این آموزش ها برای تمامی مدیران وهیئت مدیره اتحادیه ها در سطوح مختلف می باشد، تا ابتدا روشهای مدیریتی اصلاح گردد. سپس برای تمامی افراد صنفی در بخش تولید ،توزیع وخدمات آموزش های عمومی و تخصصی دیده شده است.

-         

سوال: همه اتحادیه ها بدون مدارک مهارتی مرتبط با شغل اقدام به صدور مجوز می نمایند؟

خیر تعدادی از اتحادیه ها که اکثرا هم خدماتی هستند فردی صنفی را ملزم به اخذ مدرک می نمایند ولی اشکلاتی که به این بخش وارد است اینکه دنیا از نظر علمی ،فنی و اقتصادی دائم وبه سرعت در حال تغییر است ولی دانش این افراد کهنه و غیر قابل ارزش نسبت به شرایط کنونی است.

اتاق اصناق ایران در اقدامی نو در نظر دارد آموزش های صنفی را برای تمامی اعضا ی خود به منظور افزایش    بهره وری ملی، ملزم نماید.

من در پايان از هيأت مديره محترم شوراي اصناف ايران آقاي شكريه ٬ هاشمي ٬ صفاري ٬ مونبين٬ صديقي٬ يزداني  و به خصوص جناب آقاي فاضلي تشكر ويژه دارم. و همچنین از تمامی افرادی که در کمسیون آموزش اطاق اصناف کشوری بدون صرف هیچ هزینه ای ماهها است که مستمر وخالصانه ما را همراهی می نمایند.